PARTIJSKO ZAPOŠLJAVANJE: SVUDA SE PRIČA A PODATAKA MALO

 

LESKOVAC

 

  • Partijsko zapošljavanje samo po sebi predstavlja korupciju, jer oni koji raspolažu javnim resursima to zloupotrebljavaju kako bi ostvarili korist za svoju partiju, partijske drugove, za određeni krug ljudi sa kojima su povezani, kažu u Transparentnost Srbija (TS)

 

  • Sa partijskim zapošljavanjem se, upozorava Zoran Gavrilović (BIRODI), ne može nigde, pa ni u EU. Jer, to nije priča o partijskom zapošljavanju, već priča o nereformisanoj javnoj upravi..

 

 

 

Ovo je oblast o kojoj se mnogo priča, a malo ima podataka, ovako , kratko ali jezgrovito i tačno, definiše partijsko zapošljavanje Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI).

 

“Partijsko zapošljavanje je vid sistemske korupcije. Na taj način se javna administracija pretvara u partijsku birokratiju, a time se gasi vladavina prava. Država postaje imetak vladajuće stranke ili stranka. Umesto da bude u funkciji javnog interesa, tj.servis građana, država postaje sredstvo za opstajanje na vlasti i reprodukciju vladajuće stranke i stranaka. Time se dobijaju institucije koje su neefikasne i koje svoje račune polažu vladajućoj stranci a ne građanima, koji njen rad finansiraju”, kaže Gavrilović za Novu Našu reč.

 

Stranačko zapošljavanje, suštinski, ima više dimenzija i dalekosežniji uticaj. Ono je  način da se dobiju novi kadrovi za stranku, smatra Gavrilović. “Izborna kampanja je idealan period da se u siromašnom drustvu nezaposlenima da obećanje dobijanja posla, pod uslovom da u kampanji budu deo kampanje stranke.To je jak motiv za dobijanje podrške od siromašnih građana. U državi gde je kakva takva plata sigurna samo u javnom sektoru, pogotovo van Beograda, tj. južno od  Bubanj potoka, lokalni partijski odbori su postali ništa drugo do biroi za zapošljavanje”, objašnjava on.

Stranačko zapošljavanje utiče i na sam osptanak institucija u državi. Za urušavanje sistema u svim oblastima života, kaže Gavrilović,  kriva je  partijska država, a partijsko zapošljavanje je način njenog preživljanja.

Ali, da li  su u ovoj priči bez kraja krive samo stranke?

Ne treba sve svaljivati na stranke, nešto je na strani tražnje, odnosno građana, smatra Gavrilović. “ Dok kod bude spremnost da se preko partije dođe do posla, postojaće stranke koje će to instrumentalizovati”, dodao je on.  Upozorava da je “upravo to tačka gde se sistem urušava. “ Umesto demokratske države i vladavine prava, imamo partijsku državu i pravnu nesigurnost, gde će položaj građanina zavisi da li je blizu ili daleko nekoj vlasti”.

 

Slučaj i pojava su identifikovani, često su deo javnog diskursa. Ali, da li  postoji način kako se boriti protiv parijskog zapošljavanja?

“Prvi lek su transparentni konkursi sa jasnim kriterijumima. Drugi, po meni bitni ,je sama spremnost stranaka da svoju kadrovsku bazu baziraju na članovima koji su u stranci iz ideoloških razloga, a ne  da bi kroz stranku rešili svoje lične probleme. BIRODI je uradio model planova integriteta za stranke.To je jedna od bitnih komponenti”, objašnjava Gavrilović.

Ključno je pitanje, čini se, da li u Srbiji postoje adekvatna zakonska rešenja koja mogu da sankcionišu ovu pojavu ili ih tek treba usvojiti?

“Mi jos nismo došli do nivoa da su nam konkursi za zapošljavanje transparentni i sa jasnim kriterijumima. To je preduslov. U Srbiji postoje zakoni,  koji sprečavaju zloupotrebe položaja,  koje je, pak,  osnova za partijsko zapošljavanje”, kaže Gavrilović i dodaje da “ samo nema ko da pokrene postupak”.

 

Sa partijskim zapošljavanjem se, upozorava,  ne može nigde, pa ni u EU. Jer,  to nije priča o partijskom zapošljavanju, već priča o nereformisanoj javnoj upravi”.

 

 

EVROPA

Ni Zoran Gavrilović ni ljudi iz Transparentnosti Srbije nisu mogli da navedu primer partijskog zapošljavanja u nekoj od  zemalja EU. Ne može se, ipak, kažemo mi, isključiti mogućnost da ga ima ali  očigledno, ono nije dominantni i jedini način zapošljavanja

 

 

 

TRANSPARENTNOST SRBIJA: Partijsko zapošljavanje vid korupcije

 

Partijsko zapošljavanje samo po sebi predstavlja korupciju, jer oni koji raspolažu javnim resursima to zloupotrebljavaju kako bi ostvarili korist za svoju partiju, partijske drugove, za određeni krug ljudi sa kojima su povezani, kažu u Transparentnost Srbija  (TS) za Novu Našu reč.

“S druge strane, partijsko zapošljavanje podriva pravni sistem, vladavinu prava. Ono obesmišljava sisteme, bar teoretski uspostavljene,  u mnogim oblastima koje su rizične sa stanovišta korupcije i time se otvara dodatni prostor za cvetanje i neometani razvoj korupcije. Obesmišljava se sistem profesionalizacije u javnom sektoru i posebno javnim preduzećima, na primer”, objašnjavaju.

 

“Jedna od mogućnosti jeste osiguravanje glasačkog tela – zaposlenih, članova njihovih porodica. Takođe, partijsko zapošljavanje može da bude oduživanje za usluge za partiju koje se “odrađuju” u izbornoj kampanji”, dodaju.

 

“Partijsko zapošljavanje ima razne štetne posledice. Između ostalog, usled njega poskupljuju troškovi državnog aparata (tendencija da se zaposli više ljudi nego što je neophodno) i opada kvalitet usluga javnog sektora (ne zapošljavaju se najbolji, već oni koji ispunjavaju i „dodatan“ uslov”, upozoravaju u TS.

 

 

A da li postoji način kako se boriti protiv parijskog zapošljavanja, pitamo i ovu organizaciju koja je postala poznata po svojim  antikoruptivnim angažovanjima  i analizama.

 

“Najlakši odgovor jeste – potrebna je politička volja da partije prekinu ovu praksu. Problem je što niko ne želi da prvi “povuče nogu”. Sećamo se, kada je 2012. godine usvojen novi Zakona o javnim preduzećima, koji je trebalo da donese profesionalizaciju barem u upravljanju javnim preduzećima, predstavnici partija vladajuće koalicije su tvrdili da će sprovoditi zakon, istovremeno su ga igrnorisali, a onda je predsednik JS Dragan Marković  Palma otvoreno izjavio da je to šuplja priča i da nema ništa od depolitizacije.

Na žalost, u situaciji kada je teško naći posao u privatnom sektoru, građani prepoznaju partije kao jedini način da obezbede posao, i to u javnom sektoru, a partije to prepoznaju kao način da obezbede glasače”, objašnjavaju u TS.

 

TR upozorava da je “prethodnih godina čak  beležena i praksa da partije zapošljavaju ljude u privatnim preduzećima koje na to moraju da pristanu jer dobijaju posao sa državnim organima. Evidentno je da bi značajan ekonomski napredak, otvaranje novih radnih mesta (koja nisu skupo plaćena subvencijama) mogao da bude jedan od preduslova za okončanje ove prakse”.

 

Drugi način je da institucije rade svoj posao – da, na primer, javni tužioci ispitaju sve slučajeve u kojima se sumnja na partijsko zapošljavanje u okviru istrage za krivično delo zloupotrebe službenog položaja,smatraju u ovoj organizaciji .

 

 

ZAKONI

 

TS: Partijsko zapošljavanje je samo jedan od oblika neregularnosti i pravno gledano nema razlike između privilegovanja po rođačkoj ili partijskoj liniji. Generalno, problem može postojati na više nivoa – postoje propisi, ali se krše i niko ne reaguje; propisi su nedovoljno precizni, pa se lako zaobilaze i pravila ne postoje, već postoji sloboda rukovodilaca da zapošljavaju prema svom nahođenju.

 

EU se,  kažu u Transparentnosti Srbija, nije direktno bavila ovom temom, ali je predmet ispitivanja vladavina prava – npr. poštovanje propisa o postavljenjima javnih službenika na položaju, a i generalno, kakvi su nam administrativni kapaciteti.

 

 

 

OTPUŠTANJA

Da li ima mi partijskog otpuštanja?

 

Zotan Gavrilović: Kao što je zapošljavanje zavisno od posedovanja partijske knjižice, tako verovatno je moguće da  je i otpuštanje zavisno od partijskog angažmana. Tamo gde rad, zalaganje, stručnost i posvećenost poslu nisu merilo,  obično je nešto drugo što odlučuje da li će neko dobiti ili izgubiti posao.

 

TS: Ranije je bila česta praksa da se, prilikom promene vlasti,  stari partijski kadrovi (iz partija koje su ranije bile na vlasti) zadržavaju, na lošijim radnim mestima nego pre, a novi zapošljavaju. Ekonomska kriza i nemogućnost da se povećava broj zaposlenih (odnosno nedostatak  novca da se svi plaćaju) doneo je neka nova rešenja. Bili smo svedoci da je nakon izbora 2012, kada je Srpska napredna stranka zamenila Demokratsku stranku u Vladi (dok su SPS i URS nastavili da vrše vlast), čak i pojedini pomoćnici ministara, koji bi trebalo, po zakonu, da imaju status državnih službenika, bili zamenjeni. Povrh toga, specijalna odredba je uvrštena u Zakon o ministarstvima, koja je omogućila Vladi da razreši pomoćnike ministara, na predlog ministra, bez primene procedure koju propisuje Zakon o državnim službenicima, već samo na osnovu procene da pomoćnik nije pružio zadovoljavajuće rezultate. Takve odredbe nije bilo 2014. i 2016. godine.

 

 

Što se tiče “pravih partijskih otpuštanja”, zabeležen je vrlo karakterističan slučaj u Boru. U medijima se pojavi o snimak za koji se tvrdilo da je reč o razgovoru predsednika opštine sa rukovodocioma opštinskih javnih preduzeća i ustanova. Tema je bila angažovanje zaposlenih na mitingu SNS. Utvrđeno je da dve zaposlene ne žele na miting i osoba identifikovana u izveštajima kao predsednik opštine  je insistirala da te dve žene dobiju otkaz, a da se na njihovo mesto prime, kako je rekao, “naši”.

 

 

BOR: “NAŠI” I ONI DRUGI

 

Na Youtube je postavljen audio klip (https://goo.gl/cbd3r5) na kome je navodni snimak sastanka predsednika opštine Bor Živorada Petrovića sa direktorima javnih preduzeća i ustanova, načelnicom opštinske uprave i aktivistima SNS,

Osoba za koju se na portalu Istmedia ((http://goo.gl/Ykc9Ju)) navodi da je predsednik opštine traži da se svi prisutni obavežu da dovedu određeni broj ljudi na miting naprednjaka u Javnoj ustanovi Sportski centar.

Kada jedan do prisutnih (navodno iz opštinske Turističke organizacije) kaže da dve zaposlene deklarativno odbijaju da dođu na miting, predsednik traži njihova imena, kako bi posle izbora dobile otkaze i kako bi se na njihova mesta zaposlili “naši”.

“Znači, za te dve da se daju otkazi i primićemo naše ljude”, čuje se na snimku. Dalje se dodaje “i da vidimo gde će da nađu posao, jer danas se posao teško nalazi”.

 

 

REORGANIZACIJA UPRAVE I PARTIJSKA OTPUŠTANJA

 

Transparentnost Srbija: Uočili smo i pojavu da se u nekim gradovima i opštinama reorganizuju javna preduzeća, pod izgovorom štednje. Likvidiraju se postojeća, osnivaju nova, i na taj način svi zaposleni u likvidiranim preduzećima ostaju bez posla, a zapošljavaju se novi ljudi. Naravno, ovo može imati pozitivne efekte, ako bez posla ostaju partijski kadrovi koji nisu dobro radili, a zapošljavaju se stručni ljudi, ali se postavlja pitanje kriterijuma na novim konkursima.

 

NNR:  Da li se ono može očekivati u opštinama i gradovima posle najnovije obaveze o ukidanju direkcija i agencija?

 

Moguće je očekivati u opštinama i gradovima posle najnovijih najava  o ukidanju direkcija i agencija, da će se dešavati nešto slično kao u pomenutom primeru sa reorganizacijom javnih preduzeća.

 

Ekipa Nove Naše reči

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*