Zima bez vrabaca: Sećanja jednog murdžomalca (29)

LESKOVAC

Pored redovnih poslova, od septembra 1987. godine trebalo je postaviti novu reorganizaciju IMR-a, naplatiti dug od firme NASCO za isporučene traktore, motore i rezervne delove u visini od 11 miliona dolara i povećati cene motora koje prodajemo beogradskom IMT-u za ugradnju u njihove traktore.
Osećalo se da IMR-u nedostaju koordinacije u horizontalnom i vertikalnom nivou rukovođenja, a sporo reagovanje dinamičkog sistema poslova, izazvano shvatanjem da će sve loše stvari rešiti direktori i ostali rukovodioci, preti gubitkom vremena i novca. I gde ću da nađem boljeg saradnika u tom izazovu od doktora Steve Jovanovića, profesora Organizacije rada na Mašinskom fakultetu u Beogradu, koji poznaje i poslove i ljude u IMR-u, jer je iz IMR-a, sa položaja tehničkog direktora, otišao na fakultet. Obradovao sam se kada je profesor Jovanović prihvatio da, svojim savetima, pomogne u izradi nove organizacione i proizvodno-tehničke postavke IMR-a. Očekivao sam da će me, na prvom sastanku, pitati o ciljevima reorganizacije, te sam ga malo iznenadio: „Prvo, da generalni direktor na svom stolu ima samo olovku i prazan papir. Ja se sada ne vidim od gomile izveštaja, projekata, zapisnika, spiskova i ostalog papirnatog materijala. Samo ja znam gde mi se šta nalazi, pa se još time i hvalim. Gde ćete da prebacite i kome sve te pusule, ne znam. Drugo, potrebno je da se sačini zbirka dokumenata, – po mom mišljenju, treba da ih bude ukupno devedeset i devet. Neki bi se popunjavali dnevno, neki nedeljno, neki mesečno, neki godišnje, a odnosili bi se na konstrukciju, tehnologiju, investicije, nabavku, prodaju, proizvodnju, komercijalu, finansije, kadrove i bezbednost. Mora se proklamovati načelo da je u IMR-u osnovni dokument konstrukcioni crtež, dokument pod brojem 01, i taj dokument ne može da menja ni generalni direktor, već samo gospodin inženjer konstruktor. Na taj način, pored ostalih prednosti, stečena navika zamene materijala bi bila sprečena. Treće, uvrežila su se mišljenja da je sasvim dovoljno da si upoznao svog direktora sa problemom i da je taj, ili neki drugi problem naveden u zapisniku sa nekog sastanka, a zna se da na tim sastancima, od devet prisutnih, jedan je spreman da se uhvati u koštac sa zadatkom, a ostalih osam ga u tome podržavaju, što se i vidi iz lepo sročenog zapisnika. Profesore Jovanoviću, ako ovo uspemo da rešimo, i vi i ja bićemo upamćeni u IMR-u“. Profesor Steva Jovanović je skinuo naočare i počeo da gladi desni brk: „Ja sam već upamćen u IMR-u, a ti Strahinja se potrudi još malo“. Posle dva meseca rada, i pored pozitivne ocene
profesorovog doprinosa, ovaj posao sam prekinuo, jer se kolegijum direktora nije složio da nam je reorganizacija neophodna, pa mi je propalo ostvarivanje ona tri cilja. Gomila papira na mom stolu se uvećavala, osmerac sa kormilarom se probijao kroz reku problema i zadataka, a od dokumenata jedino su bili ispravni konstrukcioni crteži i nalazi o izgubljenom i polomljenom alatu, na osnovu kojih je radnicima oduzimano od zarade. Među nama rečeno, bilo je promašaja kod dve kupljene mašine, ali nije bilo naloga o lošoj kupovini, na osnovu koga bih mogao da naplatim štetu od direktora, tehnologa, pa i sebe.
Egipatska velika kompanija NASCO iz Kaira, već više od dve godine dugovala je IMR-u 11 miliona dolara osnovnog duga, bez kamate, za isporučene delove motora i delove traktora. Odlučio sam da se NASCO tuži mećunarodnom sudu u Parizu, shodno potpisanim ugovorima. Ovu moju odluku nije podržao drug Žika Krunić, odlazeći direktor INVEST IMPORT-a, našeg izvoznika, ali ju je bez rezerve podržao novi direktor INVEST IMPORT-a gospodin Dobrivoje Katunac. Gospodinu Hejkalu, generalnom direktoru NASCO-a , uputili smo zajedničko pismo,kojim najavljujemo tužbu ako se dug ne izmiri u razumnom roku. Vrlo brzo, dobili smo odgovor od gospodina Hejkala, ali ne na engleskom već na arapskom jeziku. Nisam ništa razumeo. Pozovem inženjera Svetu Pavlovića, šefa izvoza IMR-a, a inače mog venčanog kuma, da nađe prevodioca za ovo pismo, u Beogradu ili van Beograda. Ubrzo mi je Sveta doneo prevod pisma, koji je sačinio beogradski muftija Hamdija Jusufspahić. Ne samo da nije hteo ništa da naplati za prevođenje, nego je Sveti Pavloviću dao i savet da, ako želimo da naplatimo dug, odustanemo od kamata. Kao poznavalac arapskog sveta i diplomac univerziteta u Kairu, gospodin Hamdija Jusufspahić iskreno nam je preporučio odustajanje od kamata i razumevanje za tešku finansijsku situaciju NASCO-a, navedenu u pismu gospodina Hejkala. Na sastanak sa gospodinom Hejkalom u Kairo su otputovali Sveta Pavlović i pravnik IMR-a Velja Nikolčić, moj Leskovčanin, koji je insistirao da se ne odustaje od naplata kamata. Posle deset dana iščekivanja, neizvesnije od čekanja matore udavače na mladoženju, Sveta Pavlović je doneo obostrano potpisani Protokol, iz koga se odmah videlo umeće i sposobnost Svete Pavlovića da, u razgovorima, za odustajanje od naplate kamate, obezbedi kratak rok od devet meseci za naplatu velike sume od 11 miliona dolara. Mora da se kaže da je i Velja Nikolčić pomogao Sveti u ovom krajnje delikatnom poslu. Novac je, u celosti, isplaćen IMR-u, a ja sam, u međuvremenu, napustio IMR. Privredna komora Srbije je, u svojim izveštajima, potvrdila da su samo IMR i JAT uspeli da naplate svoja

potraživanja iz Egipta. Potraživanja ostalih firmi ušla su u neizvesna međunarodna „prebijanja“.
Industrija motora Rakovica je proizvodila trocilindrične i četvorocilindrične dizel motore za ugradnju u traktore Industrije mašina i traktora (IMT). Od ukupnog broja proizvedenih motora u kalendarskoj godini, IMR je isporučivao IMT-u oko šezdeset procenata. To je bio visoki procenat zavisnosti cene motora od cene traktora, koju nije određivalo tržište, već Vlada Republike Srbije. Kod ostalih četrdeset procenata proizvedenih motora IMR je uspeo da cenu drži iznad troškova, ali kod motora za IMT analize su pokazivale konstantan realan pad cena u dužem vremenskom periodu. I umesto da, po ovom pitanju, ne talasam, kao što su radili pametni direktori, ja sam, u funkciji generalnog direktora IMR-a, odlučio da, oštrije od mojih prethodnika, postavim pitanje povećanja cena za IMT u prvi plan, ispred svih tekućih i razvojnih problema IMR-a. Da bih dokazao neophodnost povećanja cena, više argumenata sam veoma detaljno obrazložio, složivši ih u jedan kompletan materijal od pedeset stranica teksta, tabela i dijagrama. Kopije sam dostavio generalnom direktoru IMT-a gospodinu Ljubi Stevanoviću, generalnim direktorima beogradske grupacije proizvođača traktora (IKARUS, KRON, PRECIZNA MEHANIKA, TELEOPTIK, REKORD, ZMAJ i ostali), članovima kolegijuma direktora IMR-a i drugu Draganu Tomiću, predsedniku Socijalističkog saveza radnog naroda grada Beograda, sa molbom da lično upozna druga Radoša Smiljkovića sa tim materijalom, a Radoš Smiljković je bio pretsednik Gradskog komiteta Saveza komunista Beograda, što je Dragan Tomić i uradio.
Pored ostalog, u navedenom materijalu izneti su podaci o tome da investiranje u jedan kilogram motora iznosi oko 240 nemačkih maraka, a u jedan kilogram zupčanika oko 70 nemačkih maraka (ove cifre sam dobio od FORD-a i VOLVO-a, koji su proizvodili motore i traktore u svojim pogonima); da za investicije vrednosti 3.000.000 nemačkih maraka moguće je obezbediti proizvodnju zupčanika i osovina u mašinskoj obradi (bez termičke obrade) u količini od 15.000 komada različitih zupčanika i osovina (9 zupčanika i 3 osovine) na godišnjem nivou (podatak dobijen od ZAHNRADFABRIK-PASSAU), dok je, istovremeno, cena samo jedne mašine za bušenje cilindarskih rupa na motoru, proizvodnje ALFING, iznosila 2.000.000 nemačkih maraka; priložen je spisak proizvođača svih dizel motora na svetu na samo četiri stranice i spisak evropskih proizvođača zupčanika i osovina na trideset stranica; date su analitičke procene konstantnog pada finansijske moći IMR-a, kao i direktan vapaj da ovako niska cena motora ugrožava opstanak celog IMR-

a. Direktori IMT-a nisu želeli da povećaju cenu ni za jedan promil.
(Nastaviće se)

Strahinja T. Kostić

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*