Lebane: Budžet i oko njega

LEBANE

Budžet opštine Lebane za 2020. godinu se ne razlikuje mnogo u odnosu na budžet za 2019.godinu, rekao je predsednik opštine Lebane Ivan Bogdanović.
Objasnio je da su prihodi, koje očekuju, u izvesnom očekivanom rastu, a kao razlog navodi povećanje plata na republičkom nivou i da je značajan deo prihoda od poreza na zarade .

-Ta sredstva smo planirali za  investicije u narednom periodu, koje će biti u većem obimu jer obaveze, koje smo nasledili iz prethodnog perioda, smo servisirali na vreme,- rekao  je Bogdanović prilikom našeg razgovora pre nekog vremena, i dodao da su lokalne vlasti u
Lebanu morale da otplaćuju oko  250 miliona dinara na ime obaveza iz prethodnog perioda.

Na naše pitanje – da li su, u procesu donošenja  budžeta, imali konsultacije sa građanima na  terenu, sa predstavnicima mesnih zajednica,  Bogdanović je rekao da je “to i zakon propisao”.

-I mi to radimo. Imamo javno objavljene podatke na sajtu opštine Lebane, a takođe i sa svim mesnim zajednicama, sa svim korisnicma, otvorena rasprava i predlozi građana što se tiče planiranja budžeta i planiranih investicija koje opština Lebane treba da sprovede  iz tog budžeta, – objasnio je Bogdanović.

Zanima nas – koliko građani uopšte znaju kako se troše sredstva iz budžeta i koliko je taj process transparentan ?

– To je transparentno, kao i završni račun,-  odgovorio nam je Bogdanović i dodao da je “sva dokumentacija transparentna”.

– Na sajtu opštine Lebane je izveštaj o budžetu i izveštaji javnih preduzeća,  koje usvajamo na sednicama  Skupštine opštine, bilo kvartalni, polugodišnji i godišnji… Sve je to dostupno građanima. Postoje I poluinformacije i dezinformacije, ali građani znaju da one nisu tačne,-  rekao je Bogdanović.

Građani Lebana sa kojima smo razgovarali uglavnom smatraju da pripadnici lokalne vlasti budžet troše po sosptvenim kriterijumima i ličnoj koristi ljudi na vlasti.
Većina naših sagovornika smatra i da je način usvajanja  budžeta opštine nerazumljiv, kao i da nije dovoljno otvoren za javnost .

Preneli su nam i da nisu dovoljno informisani o radu opštinskih vlasti, ali i da  većina sagovornika ne prati rad sednica lokalnog parlamenta.

O radu lokalne samouprave se najveći broj naših sagovornika se informiše preko sajta opštine, na kome se objavljuju budžeti , pozivi za javne rasprave i dostavljanje predloga.
Informišu se, kažu, preko lokalnih novina i portala. Najviše ih zanima donošenje budžeta i završnog računa opštine.

Većina građana, sa kojima smo razgovarali, nema predloge za plan razvoja opštine i kreiranje budžeta, iz koga se sve to finansira.

Nekoliko građana nam je reklo da je potrtebno da se stvore uslovi da građani uzmu veće učešće u izradi budžeta i planova za opštinu, a ne da to rade političke stranke. Kažu i da ima predloga, ali smatraju da nema zainteresovanih u lokalnoj samaoupravi za njih, ali da, zapravo, nisu ni proveravali tu zainteresovanost. Neki od predloga su izgradnja dečjih igrališta, otvaranje novih radnih mesta .

Percepcija naših sagovornika je da se građani ne pitaju i to navode kao argument zašto sami nisu učestvovali u procesu kreiranja budžeta opštine.

Sa druge strane smatraju da treba što više u sve te aktivnosti uključiti mlade stručne i nekorumpirane ljude.

Kada je u pitanju  trošenje budžeta kažu nam da ih najviše zanima kako se taj budžet , zapravo, usvaja i kako se troše pare iz njega.

Zanima ih i rekonstrukcija i održavanje lokalnih puteva i ulica u Lebanu. Zainteresovani su za bolji kvalitet zdravstvene i socijalne zaštite. Ali o svemu tome ipak ne žele da govore javno, već u nezvaničnom razgovoru. Kažu nam i da ne veruju da odbornici u opštini, inače njihovi predstavnici, u najvećem broju slučajeva, znaju za šta glasaju niti da ih zanima kako se troši novac građana iz budžeta.


Ovaj tekst je nastao u okviru projekta “Skeniranje lokalnih budžeta i korupcije na jugu Srbije” koji podržava CRTA. Stavovi izneti u njemu nisu stavovi CRTE

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*