Debata o zloupotrebama javnih resursa: Primera mnogo, rešenja se ne naziru

Izvor: JUGpress

LESKOVAC

Regionalna informativna agencija JUGpress organizovala je debatu na temu (zlo)upotrebe javnih resursa u predizbornim kampanjama u kojoj su učestvovali Nebojša Cakić iz Grupe građana “Za Leskovac ZAJEDNO” koja ima odbornike u Skupštini grada Leskovca koji deluju kao opozicija, Dragan Stošić , potpredsednik Gradskog odbora Narodne stranke, Predrag Mitrović, član Predsedništa Dveri I Bratislav Stamenković, koordinator CRTE za jug Srbije.

Zbog ranije preuzetih obaveza I problema koje smo imali sa nalaženjem prostora ( oni koje smo pitali da nam iznajme prostor  tvrdili su da ne smeju jer smo neomiljeni u lokalnoj vlasti) neki  naši pozvani sagovornici nisu uspeli da dođu.

Debata je pokazala da postojio visoka svest o zloupotrebama javnih resursa u predizbornim kampanjama  a sagovornici su izneli I brojne konkretne primere.

CAKIĆ : ZLOUPOTREBE POSTOJE OD DEVEDESETIH ALI JE SADA KREŠENDO

  -Problem je zašto 80% građana ove zemlje koje sve to vide i znaju, ne reaguju, nego se deca učlanjuju u vladajuću partiju

Zloupotrebe na izborima postoje još od 90-ih godina, bilo ih je i 2000-tih, a kako je vreme sve više išlo, sada je krešendo. Insistiranje kod građana samo na tim i takvim stvarima, a siguran sam da građani sasvim dobro znaju sve metode i načine, s obzirom da imamo samo 20% funkcionalno nepismenog stanovništva koje smatra da je sve što se kaže na televiziji upravo tako. Ponekad preveliko insistiranje na takvim stvairma mi se čini da je kontraproduktivno, jer sretnete nekog ko kaže da je sve to tako, ali da „njima“ ništa ne fali. On se onda još više povlači u sebe i problem je zašto 80% građana ove zemlje koje sve to vide i znaju, ne reaguju, nego se deca učlanjuju u vladajuću partiju- A napreduje se samo ako ste član vladajuće partije.

 Problem je što ova većina građana u opozicionom miljeu ne prepoznaje snagu koja će nešto moće da promeni, ali i to da će, kada dođu na vlast,  da nešto zaista promene. Lek za to je da se smanji autoritarnost, odbnosno da se partije najpre promene iznutra, jer kakve su partije takva je i vlast. One su autoritarne i nema nikakve naznake da postoji želja da se to promeni.

Ipak, smatram da nije svo zlo u partijama, čak smatram da bez jake partije nema uspeha u politici, ali jaka partija koja će pre svega poštovati osnovne demokratske principe u svom funkcionisanju. U poslednjih 20-ak godina nema demokratije u partijama i građani to prepoznaju. To je nešto što u suštini koči promene kod nas. Bilo je, da se ne lažemo, za vreme „demokratske“ vlasti punjenja kutija, zapošljavanja, otpuštanja, svega što i sad postoji, samo što ovo što sada postoji je neprimereno beskrupulozno i nadam se da se više neće ponoviti, rekao je Nebojša Cakić iz Grupe gradjana “Za Leskovac ZAJEDNO”.

Na konsataciju da je bilo vrlo ozbiljnih prijava na nepravilnoati i zloupotrebe javnih resursa I  funkcionerskih kampanja ali da sui h nadležni organi odbijali, Cakić je rekao da “zakoni sami po sebi nisu sporni, nego je problem primena tih zakona”.

“ Recimo, tokom izbornog dana pozovete izbornu komisiju ili policiju i ukažete na zloupotrebu, kažete ko i gde to radi, onda neko pozove ove koji zloupotrebljavaju i oni se pokupe i sklone se. A nakon toga dođe policija i registruje da nema ništa. Čim policija ode oni se opet vrate.

U ovom trenutku lek za sve to je snaga opozicije. Učestvovao sam na izborima 2000. i noć uoči izbora sam zatekao ceo birački odbor i čoveka iz DB-a, znači nije bilo bolje tada ni medijsko ni ovako ni onako, ali je postojala sila i snaga, moć, želja koja sve to uspela da pomeri i da uradi to što je uradila. Ako neko misli da će neko dobrovoljno da kaže evo vam, to može samo da bude da bi se nešto ulepšalo po svojoj suštini. Ovaj režim će uvek koristiti potpuno beskrupulozno i do krajnjih granica sve što može u težnji da se potpuno uništi svaka kritička misao o njihovoj vlasti.

STOŠIČ: PRITISCI NA MEDIJE; PRETNJE RADNIKA CENTRA ZA SOCIJALNI RAD

-U prosveti, recimo, može da se radi na procente, pa na mesto kolege koji ode u penzije, dođe 2, 3,4 njih, kako bi se veći broj porodica ucenilo.

Pogledajte samo ovaj skup, kako je organizovan i pod kojim uslovima. Upravo ste vi primer i sami znate iz svog iskustva sa tužbama zbog konferencije za medije Vuka Jeremića i Miroslava Aleksića, da mediji ne smeju da prenesu ono što je istina i što govori opozicija. Može da se prenosi samo ono što ide u prilog vlasti. O kakvim izborima govoriti kad u medijima ne možete videti ni jednog opozicionog predstavnika, a istovremeno predsednik republike koji je i predsednik stranke je prisutan 24 časa u svim medijima.

Nama se dogodilo da, kada smo imenovali pripadnika romske nacionalnosti Nenada Kostića iz Grdelice, poverenika za nacionalne manjine gradskog odbora, organizovali smo tribinu u Grdelici, na javnom prostoru kod stadiona. Nekoliko sati pre toga došao je čovek koji radi u Centru za socijalni rad i pretio je romskoj populaciji da neće dobiti socijalnu pomoć ukoliko dođu na naš skup. Ima li konkretnijeg primera o zloupotrebi od ovog. Mi smo poslali dopis direktoru Centra, gde smo poslali i izjave svedoka o tome.

Najveće zloupotrebe su preko javnih institucija. U prosveti, recimo, može da se radi na procente, pa na mesto kolege koji ode u penzije, dođe 2, 3,4 njih, kako bi se veći broj porodica ucenilo. Dugo vremena se držala zabrana zapošljavanja i imali ste armiju intelektualaca koji vam privatno kažu da su prinuđeni da glasaju za vlast, ne podržavaju je, ali moraju jer im je ugrožena egzistencija. Ljudi koji završe fakultete imaju izbor da odu ili da ostanu na ovaj način. Imamo profesora Gimanzije koji se đacima izvinjava što mora da izađe sa časa na pola sata, jer treba da ide da pruži podršku inače neće moći da radi. Tu se prave spiskovi ko je prisutan ko nije… Veliki je strah među ljudima, stvara se fama da ili moraju da se privole vladajućoj strukturi ili mogu da idu u inostranstvo, rekao je Dragan Stošić.

MITROVIĆ: MNOGI  VIDE TE ZLOUPOTREBE ALI ĆUTE

-Očigledno je da mnogi od nas vide te zloupotrebe ali iz raznih pobuda ćute na sve to.

Ja sam 2016. godine analizom finansijskih izveštaja, kao ekonomski forenzičar, izneo podatke vezane za višegodišnji kriminal i korupciju u jedinicama lokalne samouprave, a Državni revizor je potvrdio gotovo sve moje navode. Recimo, naveo sam da je u periodu od 2008.-2014. nenamenski potrošena suma od 5 biliona 881 milijarde dinara, odnosno 59 milijardi evra za šest godina analiziranog perioda, a od 2014. se trend nastavlja i uvećava. To je jedan model isisavanja budžetskih para i prenošenja na privatne račune pojedinaca ili vladajućih političkih opcija u Srbiji. Tu imate sitne zloupotrebe kao što su mobilne kartice, korišćenje službenih automobila, troškova prevoza, plaćanje reprezentacije u ugostiteljskim objektima, poklonima, finansijskim programima koji su od opšteg interesa građana, pre svega u oblasti sporta, raznih isplata, nenamenskog trošenja novca… Svako mora da bude svestan da novac ostavlja duboke tragove i možda ćete proći sada ili za par godina, ali novčani zapis iza vas ostavlja poprilične posledice mimo onoga što ste trebali da uradite shodno zakonu.

Mi smo prešli i preko ozbiljnih problema vezanih za nedefinisanu imovinu grada, ko je koristi, kako i na koji način, kako i kome se daje u zakup… Radi se o ozbiljnim resursima koji imaju za cilj da privrednim društvima donesu ozbiljan profit, čak i ekstraprofita, ali deo tig sredstava očigledno ide i za finansiranje političkih partija, gde su modaliteti različiti. Ja sam definisao ukupno 42 nepravilnosti zloupotreba.

 Skupština Grada je pred poslednje lokalne izbore donela odluku o otpisu kamata na porez na imovinu građana i privrednih društava na šta nije imala pravo po zakonu. Tom prilikom je oslobodila plaćanja obaveza najveće dužnike po tom osnovu, a onda je sav teret finansiranja kroz budžetski proces opet svalila na građane Leskovca i sve one koji plaćaju poreze i doprinose. Na žalost, sud nikada nije doneo odluku po kojoj bi neko odgovarao za ovakvu zloupotrebu, iako je bilo prijava. U jednoj drugoj analizi koju sam radio se vidi da je pokrenuto 1364 prekršajnih i krivičnih prijava. Nijedna od tih prijava nije dobila epilog na sudu. Ako je i nešto plaćeno vezano za prekršaje službenika lokalne samouprave, plaćeno je sa računa lokalne samouprave. Mi smo taoci jedne korumpirane i polupismene grupacije ljudi koja smatra da dok je na vlasti može da radi šta joj padne napamet i da nikada neće za to odgovarati.

STAMENKOVIĆ- JAVNI RESURS SU I NACIONALNE FREKVENCIJE

Jedan od jaavnih resursa o kome i ne razmišljanmo kao o javnom resursu su nacionalne frekvencije za medijsku distribuciju .

Taj javni resurs je praktično u funkciji režima. Evidentno je da se koristi za negativnu kampanju protiv opozicionih političkih aktera, a s druge strane za potpunu promociju vladajuće strukture. Najdrastičniji primer negativne kampanje je kampanja protiv Olivera Ivanovića koja je dovela do toga da je čovek ubijen. Dalje, ostale stvari koje su značajne su korišćenja vozila javnih institucija, lokalne samouprave, vlade… Recimo, Dačić na miting u Leskovac nije došao svojim privatnim kolima, nego vozilom svih građana Srbije… Imali smo slučaj i čak i podneli prijavu protiv odgovornog lica „Puteva Srbije“ Zorana Drobnjaka za koruptivnu radnju u selu Kukulovce. Oni su direktno rekli „Asfaltiraćemo vam put, ali sutra morate da izađete da glasate.“ Podneto je još stotinak prijava Agenciji za borbu protiv korupcije, međutim, ni na jedan od tih zahteva i prijava nije odgovoreno pozitivno.

Vrlo česta koruptivna radnja, koja se primenjivala i ranije, je humanitarna i socijalna pomoć, subvencije za poljoprivrednike i to sve nekiliko dana pred izbore… Dalje, imamo situaciju da se lekarski pregledi vrše ispred političkih stranaka, iako u zakonu jasno stoji ko, kako i na kom mestu može da organizuje zdravstvene preglede.

Kako motivisati građane da reaguju na ovakve pojave a institucije sistema naterati da rade svoj posao?

Cakić: Ova vlast i institucije kada se susretnu sa određenim pritiskom bilo da je to štrajk, demonstracije, kada vide da je nešto ozbiljno, oni se povuku. Ko god je ustao i odlučno rekao ne, stao ispred, uspeo je. To je recept za borbu protiv ovakve vlasti.

Što se tiče institucija u ovom trenutku ne postoji realno dobar način, osim nekakve zakonske pretnje, da će kad-tad neko odgovarati. To je, na žalost, u višedecenijskoj tradiciji da taj koji dođe na čelo institucije je nesposoban i postavljen je zahvaljujući lideru partije kome je on komšija, poznanik, aktivista i on odgovara samo njemu. U ovom sistemu je sve moguće, jer ne postoje institucije sistema. Ali, problem je u tome što građani kažu da je to tako, ali da će tako biti i kada mi dođemo na vlast. Dakle, oni koji žele da promene nešto u državi moraju da promene i sebe i druge. To se radi tako što mora da se uđe u narod, da se njima aktivno razgovara, da se vrši jedna normalna politička aktivnost… Što se Leskovca tiče, većina aktera politike su oni koji se do 2000. nisu bavili politikom, čast izuzecima. Sada se politikom bave uglavnom oni koji su u DS ili DSS ušli kad su oni bili na vlasti i oni su naučili da vode izbore tako što imaju pare, da vode politiku tako što imaju medije, tako što će da zapošljavaju… i građani su to prepoznali. To je ključ problema. Mora neko da veruje u vas, ali to se ne postiže samo rečima, nego i dosadašnjim životom, čašću i poštenjem. Mora da se razgovara sa narodom, da se objašnjava zašto je tako kako je… To je težak posao, lakše je doći pred kameru i reći to, ali nije samo do televizije i para, jer bi onda samo milijarderi bili vlast i nikad je ne bi izgubili.

Stošić: Narodna stranka upravo radi ovo što je Cakić rekao. Ne možemo da dođemo do medija sa nacionalnom frekvencijom, ali predsednik i potpredsednik obilaze sva mesta, pa i ona najmanja u Srbiji. Pričaju sa građanima, oni vide šta nudimo, šta je istina… Kada građani prelome, steknu poverenje i shvate da će da se dese promene, to će se i desiti.

Mitrović: Sve što se dešava u ovoj zemlji je apsolutno zasluženo, kako se narod ponaša prema državi, tako se i ona ponaša prema njemu. Vlast je dobro pozicionirala svoje resurse i sve svoje aktivnosti vezane za kampanju koju vodi u kontinuitetu stalno, čim se završe izbori oni već znaju šta će i kako će dalje. Pogledajte starosnu strukturu u ovoj zemlji, koliko je penzionera, kako se kupuju na javni način ili kod određene procese ucenjivanja ili podsticanja kao za vakcinisanje.. To su stvari koje govore da ova vlast na najprljaviji mogući način uzuzrpira sve resurse s kojima raspolaže i ucenjuje ljude, ali s druge strane i narod pristaje da učestvuje u toj igri. Ne zaboravimo koliko je ljudi na privremenim poslovima koji ne bi trebali da traju duže od 120 dana u kalendarskoj godini… Šta se dešava sa osobamaa koje su zaposlena na određeno vreme ili ljudima koji se vode da su na spisku zaposlenih u javnim preduzećima, a kolege ih nikad nisu videle da dolaze na posao? Šta se dešava sa donacijama nevladinih organizacija, medijskim službama… Kako se i na koji način ta sredstva odobravaju, ili kako se dele sredstva kršeći zakon o socijalnoj zaštiti? Pa tenderi i javne nabavke… Moja je molba da niko ko se prethodne dve decenije bavio politikom ne izađe na sledeće izbore imenom i prezimenom i da političke stranke na sledećim izborima se klone ljudi koji su na bilo koji način doprineli svemu ovome gde se Srbija i srpski narod danas nalaze.

Stamenković: Više organizacija u Srbiji prati demokratski proces i sistem u Srbiji, kao i predizborne i postizborne radnje. Uticaj tih organizacija je značajan u smislu da imaju svoju mrežu saradnje, gde imate i po par hiljada ljudi. Radi se o edukovanim ljudima vezanim za demokratski sistem, koji su upućeni u izborne procese, jer se nama dešava da čak i predsednik biračkog odbora ne poznaje proceduru na biračkom mestu!? Crta, kojoj ja pripadam, je svojevremeno spremila predlog svih mera koje treba preduzeti sa sprovođenje fer i korektnih izbora. Taj prvi krug koji je pokrenut je razgovor između pozicije i opozicije pre par godina. To je pokazalo da može da se deluje. Građani mogu da reaguju i to se recimo, ogledalo u akciji „Dubočica u srcu“, gde smo imali jednu koruptivnu radnju gde je mimo javnosti prodata zelena površina između zgrada za izgradnju novog objekta. Ljudi su nakon tri godine saznali tu informaciju, skupili peticiju, skupljali se, insistirali na sastanku sa predstavnicima grada i odustalo se od izgradnje. Drugi slučaj je i „Madera“, videćemo šta će biti sa time…

Cakić: Ako mogu samo da dodam, od „Dubočice” se odustalo jer sam ja predložio to u Skupštini, pa je gradonačelnik meni dao referat na tu temu. Zato je bitno učestvovati na izborima, makar prošla i 4-5 čovek. Nema spora da građani nisu reagovali ničega ne bi bilo, ali je bitno i sadejstvo građana i politike.

Stamenković: Dakle, građani mogu da utiču podnošenjem krivičnih i prekršajnih prijava, primedbi Agenciji za borbu protiv korupcije, Regulatornoj agenciji, angažovanjem… To je uticaj gde mi nemamo neki politički interes da se borimo za vlast, a tu je mnogo važnije pitanje uticaja političkih stranaka da se spreče takve stvari.

KOJI ZAKONI DEFINIŠU OVE PREKRŠAJE

U slučajevima koje su posebno istakli učesnici debate ukazano je na moguće zloupotrebe koje su definisane sledećim zakonima

Zakon o sprečavanju korupcije

. Član 2. tačka 4a koja glasi:
„4a) „javni resurs” je nepokretnost, pokretna stvar i svako drugo dobro
koje je u javnoj svojini, odnosno u drugom obliku svojine koje koriste organi
Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave, javna
preduzeća, privredna društva, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač,
odnosno član Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne
samouprave;ˮ.

Član 50. stav 2.
„Javni funkcioner ne može da koristi javne resurse za promociju
političkih stranaka, odnosno političkih subjekata, pod čime se posebno
podrazumeva korišćenje javnih resursa u svrhu javnog predstavljanja učesnika
u izborima i njihovih izbornih programa, pozivanja birača da za njih glasaju
na izborima, odnosno da bojkotuju izbore, kao i korišćenje javnih resursa za
druge vidove političkih aktivnosti, kao što su rad sa biračima i članstvom,
organizovanje i održavanje skupova i promocija, izrada i podela reklamnog
materijala, brošura, lifleta i publikacija, političko oglašavanje,
istraživanje javnog mnjenja, medijske, marketinške i konsultantske usluge i
sprovođenje obuka za stranačke aktivnosti.ˮ.
Posle stava 4. dodaje se novi stav 5. koji glasi:
„Javni funkcioner ne može da koristi javne skupove na kojima učestvuje
i susrete koje ima u svojstvu javnog funkcionera, za promociju političkih
stranaka, odnosno političkih subjekata, pod čime se posebno podrazumeva
korišćenje tih javnih skupova i susreta za javno predstavljanje učesnika u
izborima i njihovih izbornih programa, pozivanje birača da za njih glasaju na
određenim izborima, odnosno da bojkotuju izbore.ˮ

Zakon o lokalnim izborima

Član 3

Građani biraju odbornike na osnovu slobodnog, opšteg i jednakog izbornog prava. Izborno pravo građani ostvaruju neposredno, tajnim glasanjem.

Niko nema pravo da, po bilo kom osnovu, sprečava ili primorava građanina da glasa, da ga poziva na odgovornost zbog glasanja ili da od njega traži da se izjasni za koga je glasao ili zašto nije glasao.

Član 4

Građani imaju pravo da preko sredstava javnog informisanja budu ravnopravno, blagovremeno, istinito, nepristrasno i potpuno obavešteni o izbornoj kampanji podnosilaca izbornih lista i kandidatima s izbornih lista, kao i o drugim događajima značajnim za izbore.

Sredstva javnog informisanja dužna su da u izbornoj kampanji obezbede ravnopravnost, blagovremenost, istinitost, nepristrasnost i potpunost u obaveštavanju o svim podnosiocima izbornih lista i kandidatima s tih lista, kao i o drugim događajima značajnim za izbore.

Izborna kampanja, u smislu ovog zakona, predstavlja sve javne, političke, promotivne i druge aktivnosti podnosilaca izbornih lista i kandidata s tih lista.

 Zakono zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, ćlan 5 u kome se navodi da se

Ovaj zakon zasniva se na načelima:

1. zabrane diskriminacije, u skladu sa zakonom;

2. nepristrasnosti pri obavljanju poslova zapošljavanja;

3. rodne ravnopravnosti;

4. afirmativne akcije usmerene prema teže zapošljivim nezaposlenim licima;

5. slobode u izboru zanimanja i radnog mesta;

6. besplatnosti obavljanja poslova zapošljavanja prema nezaposlenim licima.

Zakon o zapošljavanju u javnom sektoru

III PRAVA ZAPOSLENIH U JAVNOJ SLUŽBI

Jednaka dostupnost radnih mesta

Član 10

Pri zapošljavanju u javnim službama kandidatima su pod jednakim uslovima dostupna sva radna mesta.

Izbor kandidata za rad u javnim službama zasniva se na stručnoj osposobljenosti, znanju i veštinama, odnosno kompetencijama.

Pri zapošljavanju u javnim službama se radi postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina, prvenstvo daje jednako kvalifikovanim kandidatima pripadnicima

Zakon o loklanoj samoupravi

Član 6

Jedinica lokalne samouprave odgovorna je za kvalitetno i efikasno vršenje svojih i poverenih nadležnosti.

U vršenju svoje nadležnosti jedinica lokalne samouprave može biti ograničena samo u slučajevima i pod uslovima utvrđenim zakonom, u skladu s Ustavom.

                                                         Zakon o osnovama sistema obrazovanja I vaspitanja

Zabrana stranačkog organizovanja i delovanja

Član 113.

U ustanovi je zabranjeno stranačko organizovanje i delovanje i korišćenje prostora ustanove u te svrhe.

                                              Zakon o budžetskom siustemu

IIa OPŠTI FISKALNI OKVIR

Odgovornost

Član 27a

Vlada je odgovorna za sprovođenje fiskalne politike i upravljanje javnim finansijama i sredstvima Republike Srbije u skladu sa principima, pravilima i procedurama utvrđenim ovim zakonom.

Izvršni organ lokalne vlasti je odgovoran za sprovođenje fiskalne politike i upravljanje javnom imovinom, prihodima i primanjima i rashodima i izdacima na način koji je u skladu sa ovim zakonom.

Izvor: JUGpress

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*