Leskovačke kletve u knjizi : KO NE PROČITA OVAJ TEKST ZMIJE GA BUDILE

 

LESKOVAC

Slađana Rajković, Mira Đermanović i Dragomir S. Radovanović na jednom mestu sakupili su preko 500 leskovačkih kletvi, tačnije 526.
-Bilo ih je i više, ali smo mi ipak većinu objavili u ovoj knjizi,- kaže Slađana Rajković, jedan od autora.
-Na ovoj knjizi smo intenzivnije radili oko godinu dana i radi se o ediciji „Leskovčki običaji i obredi“ u okviru koje su već objavljene „Češljanka“, „Leskovačke izreke“, „Lazarice“… „Leskovačke kletve“ su interesantne i po tome što pokazuju naš mentalitet. Prosto je neverovatno kako ljudi mogu da smisle neke zaista grozne kletve! Inače, tradicija kletvi kod Srba postoji od pamtiveka.Predpostavljamo da je nastala u davna vremena kada se verovalo u magičnu moć reči, ali se zadržala do danas. Kletva kao jezička govorna tvorevina je jedna od najstarijih oblika narodnog usmenog stvaralaštva. Kletvom se svetilo za nepravdu, borilo se za svevišnju pravdu koja će stići grešnika. Ona je verbalna odbrana od zla. U afektu i ljutnji padaju najteže kletve jer nema vremena za suzdržanost. Kletva je odbrana, ali i osveta za učinjeno zlo, nepravdu, uvredu… One su istovremeno i moralne norme i moralne kazne. Kletva ne bira ni mesto ni vreme i uvek je moguća, često je neumerena i bespoštedna, i verovatno je bila jedna od najstarijih jezičkih tvorevina koja će trajati do kraja patrijarhalnog društva u Srba. Zato u njima skoro podjednako nalazimo paganske i hrišćanske slojeve. Često je nasleđivana kao i drugo usmeno stvaralaštvo.-
Autori su kletve skupljali u Leskovcu i okolini, praktično u čitavom Jablaničkom okrugu. Rajkovićeva kaže da joj je pomoglo i što kao etnolog ima iza sebe višedecenijski rad i iskustvo na terenu.
-Tu se čuje svašta. Dešavalo se da, s druge strane, budemo na slavi, pa ponekad i zapodenemo razgovor u tom pravcu. Mira Đermanović živi u Turekovcu, takoreći je na izvorištu i bila je u mogućnosti da direktno beleži šta joj kažu komšije, dok profesor Radovanović obično zabeleži sve što čuje.-
Sumirajući rezultate prikupljanja kletvi, ispostavilo se da što su ljudi manje obrazovani, to su skloniji kletvama i te kletve su „teže“.
-Kako raste standard i obrazovanje kletve se gube ili su blaže. U Srbiji se za najtežu majčinu kletvu smatra ona koja je upućena porodu i u kojoj se proklinje mleko kojim ga je zadojila. Takođe i kumovska kletva se smatra za „veoma tešku“. U Crnoj Gori je očeva kletva najteža. Sa moralnog aspekta najsurovije su kletve unutar porodice na relaciji roditelji deca i deca – roditelji, koje su bile česte zbog sukoba generacija. Ono što je svakom pojedincu najsvetije, a što se smatra najopasnijim i najpogubnijim, to se kune u drugoga. Uz najcrnje kletve ide i ritual klečanja, ljubljenja zemlje, dok majka proklinje sina drži se za dojke kojima ga je dojila… U srpskom narodu se veruje da kletva izaziva posledice do trećeg, a po nekima do devetog kolena. Po pravilu, više kunu žene nego muškarci, jer su slabije i više izložene naporima u porodici. Motiv i sadržaj kletvi menjao se vremenom: u junačko vreme se klela ruka, konj, oružje… U mirnodopsko zdravlje, kuća, porod, rod, ime… Teško se mogu klasifikovati jer ih ima u hiljadama motiva i varijanti. Kletva odražava filozofiju, psihologiju i verovanja srpskog naroda u prostoru i vremenu. Duhovnu strategiju napada i odbrane, etiku, verovanja i praznoverice.“
U pripremi je knjiga „Leskovačkih zdravica“, a nakon toga na red dolaze leskovačke psovke.

I.S.

ANTRFILE:
Neke od „Leskovačkih kletvi“ objavljenih u knjizi su i:
– Belo videlo da ne vidiš
– Bog ti dao sina raspikućnika
– Bog ti dao lajavu snajku
– Bolan da legneš pa da se nikad ne digneš
– Glava ti opustela
– Da budeš potanak od konac
– Dabogda od tebe i ludi begali

1 Trackback / Pingback

  1. Leskovačke kletve u knjizi : KO NE PROČITA OVAJ TEKST ZMIJE GA BUDILE - JUGPRESS

Odgovorite

Vaša email adresa neće biti objavljena.


*