Page 8 - NNR 47
P. 8

Тема:
        НАДЛЕЖНОСТИ И ОВЛАШЋЕЊА КОМУНАЛНЕ МИЛИЦИЈЕ


         Систем националне безбедности Републике   Овакво  решење  може  бити  проблематично,   чистоће, превоза и депоновања земље и осталог
      Србије је своје реконституисање доживео након   узимајући у обзир чињеницу да се комунална   растреситог материјала, превоза и депоновања
      распада  Државне  заједнице  Србије  и  Црне   милиција бави свакодневним проблемима грађана,   комуналног и другог отпада, улица, општинских
      Горе. Након 2006. године, нормативни аспект   те није баш најјасније због чега је предвиђена   и некатегорисаних путева, саобраћајних ознака
      система је доживео значајне промене, јер је још   могућност да организација која нема легитимитет   и сигнализације, паркирања, превоза путника
      те године, усвојен нови Устав, а у годинама које   као редовна полицијска снага, буде опскрбљена   у градском и приградском, односно локалном
      су следиле, доношени су детерминишући закони   овим правом, које се традиционално веже се   саобраћају,  такси  превоза,  постављања
      из области одбране, обавештајно-безбедносног   деловање  полиције  и  служби  безбедности  у   привремених пословних објеката, заштите од
      система, унутрашњих послова и цивилне заштите.   сучељавању  са  организованим  криминалом,   буке у животној средини, контроле радног времена
      Ипак,  највећа  новина  за  систем  је  уследила   терористичким  групама  или  сектама.  Због   субјеката наџора, одржавања комуналних објеката,
      2009. године, када је усвојен Закон о комуналној   природе посла који комунална милиција треба   пијаца, гробаља, паркова, зелених и других јавних
      полицији. Замишљено је да ова организација буде   да обавља у заједници, оваква одредба закона може   површина, јавне расвете, стамбених и других
      у надлежности Министарства државне управе   додатно погоршати не нарочито позитиван имиџ   објеката.
      и локалне самоуправе, уместо да, као класичне   који комунална милиција (до скора, комунална   Разлика у односу на стари закон, када су
      полицијске снаге, буде извршни део Министарства   полиција), има код грађана.  у  питању  надлежности  комуналне  милиције
      унутрашњих послова.                     Даље, закон у наредним члановима предвиђа   (полиције), јесте у ставу шест, где се наводи
         Увођење  комуналне  полиције  као  новог   могућност да се комунална милиција ангажује при   да  комунална  милиција  има  надлежност  да
      државног органа који по својој функционалној   извршењима овлашћених организација, када се   контролише примену закона којим се уређују
      улози  спада  у  извршну  компоненту  система   може претпоставити да извршења неће бити могућа   државни симболи, осим у односу на државне
      националне  безбедности,  представљало  је   без ангажовања комуналне милиције. Такође,   органе.
      новину за српски систем безбедности. Како је   предвиђено је да комунална милиција предузима   Самим  прегледом  овако,  таксативно
      природа полицијског система у Србији таква   хитне мере заштите животне средине, заштите   наведених надлежности комуналне милиције,
      да она подразумева јединствен, централизован   од елементарних и других непогода, заштите од   можемо  закључити  да  их  има  поприлично
      приступ организације и координације, што значи   пожара и друге заштите из надлежности општине,   и  да  покривају  различите  аспекте  живота  у
      да постоји једна полицијска организација која   односно града, кад те мере не могу правовремено   заједници и да би требало да ово тело допринесе
      има своје организационе јединице распоређене   да предузму други надлежни органи јединице   квалитетнијем животу грађана. На страну то што
      по територијалном кључу, увођење комуналне   локалне самоуправе или овлашћене организације.  у Србији “једно пише на папиру, а другачије је
      полиције је у неку руку нарушило такав начин   Како је словом закона утврђено, за комуналну   у стварности”, приговор свему наведеном је у
      организације, иако, како ће се видети у даљем   милицију  је  од  велике  важности  сарадња  са   томе што, парадоксално, доводи до слабљења
      тексту, ова инстанца није полиција у класичном   грађанима, при чему грађани комуналној милицији   положаја класичних полицијских органа унутар
      смислу те речи.                      могу подносити пријаве, петиције и предлоге у   локалне заједнице. Разлог за такву тврдњу лежи
         Потреба за оваквом анализом је настала због   вези са комуналним редом писаним путем, а у   у чињеници да се полиција, увођењем комуналне
      недавног усвајања Закона о комуналној милицији,   хитним случајевима телефоном и непосредним   милиције, практично специјализује и усмерава на
      којим је промењен назив ове организације, и   усменим обраћањем.          решавање тежих кривичних дела, док се решавање
      када је дошло до других промена које је важно   У свом раду, комунална милиција сарађује   лакших преступа, препушта комуналној милицији.
      споменути,  а  које  се  тичу  надлежности  и   са инспекцијским службама и министарством   То може довести до изолованости класичних
      овлашћења комуналне милиције, како гласи нови   унутрашњих послова, на начин који је законом   полицијских органа у односу на шире друштвене
      званични назив овог тела.            предвиђен.                           групе, што може оставити утисак да се ради о
         Сврха  постојања  комуналне  милиције   Чланом девет Закона о комуналној милицији је   засебној касти, која нема много додирних тачака
      као органа који има, условно речено, помоћну   предвиђено да јединице локалне самоуправе могу   са проблемима обичних људи. Ако томе додамо
      функцију у одржавању јавног реда и мира, што,   закључити споразум о сарадњи на основу којег   и ингеренцију полиције у обуздавању грађанских
      традиционално, представља област деловања   организују заједничку комуналну милицију. Овај   протеста, зачарани круг неповерења се завршава
      полиције, дефинисана је чланом један Закона   члан Закона о комуналној милицији представља   и кулминира.
      о комуналној милицији. Тако се ту наводи да   новину у односу на претходни Закон о комуналној   Наведене послове, сходно закону, комунални
      се  комунална  милиција  образује  за  законом   полицији, где није била предвиђена могућност   милиционери треба да изводе уз поштовање
      одређене послове чијим обављањем се обезбеђује   интеграције (тада) комуналне полиције. Сматрам   принципа рада са најмање штетних последица,
      извршавање  надлежности  јединице  локалне   да  ово  не  представља  новину  ретроградног   а  средства  принуде  треба  да  примене  само
      самоуправе  у  областима,  односно  питањима   карактера, јер је у неку руку и логично омогућити   када је то апсолутно нужно и у одговарајућој
      комуналне  делатности,  заштите  животне   координацију и сарадњу комуналних милиција   мери.  Интересантно  је  да  нови  Закон  о
      средине, људи и добара и обезбеђује заштита и   различитих  локалних  самоуправа,  нарочито   комуналној милицији пренебрегава принципе
      одржава ред у коришћењу земљишта, простора,   приликом решавања проблема већег интензитета,   професионализма, законотисти и сарадње који су
      локалних путева, улица и других јавних објеката,   а  пре  свега,  кроз  учествовање  у  хитним  и   били присутни у старом закону, што у нормативном
      као и обезбеђује несметано обављање законом   спасилачким интервенцијама.  смислу, представља корак уназад.
      одређених послова из надлежности јединице                                     Закон  о  комуналној  милицији  предвиђа
      локалне самоуправе. Јединица локалне самоуправе   Надлежности             планирање послова, кроз доношење стратешког
      образује комуналну милицију као унутрашњу                                 плана  комуналне  милиције,  који  доноси
      организациону јединицу у саставу јединственог   Надлежности, односно, послови комуналне   општинско, односно, градско веће, на предлог
      органа општинске, односно градске управе или   милиције, како их закон прописује, су следећи:  начелника комуналне милиције. На тај начин се,
      управе образоване за поједину област.   1) одржавање комуналног и другог законом   на основу процене тренутног стања, утврђују
         По истом закону, комуналном милицијом   уређеног реда од значаја за комуналну делатност;  приоритети и развојне, кадровске и логистичке
      руководи  начелник,  док  послове  комуналне   2) вршење контроле над применом закона   смернице.  Послови  комуналне  милиције  се
      милиције  обављају  комунални  милиционари   и других прописа и општих аката из области   на  стратешком  плану,  усклађују  са  радом
      у униформи, осим уколико писаним налогом,   комуналне и других делатности из надлежности   министарства унутрашњих послова, које може
      начелник  комуналне  милиције  не  наложи   јединице локалне самоуправе;  пружити стручну помоћ у припреми стратешког
      да  своје  делатности  милиционари  обављају   3) остваривање наџора у јавном градском,   плана комуналне милиције.
      без службене униформе.За рад на пословима   приградском и другом локалном саобраћају, у
      начелника  комуналне  милиције  службеник   складу са законом и прописима јединице локалне   Овлашћења
      мора  да  има  стечено  високо  образовање  из   самоуправе;
      научне  области  правне  науке  на  основним   4)  заштита  животне  средине,  културних   Члан  18  Закона  о  комуналној  милицији
      академским студијама у обиму од најмање 240   добара,  локалних  путева,  улица  и  других   предвиђа  да  у  обављању  својих  послова,
      ЕСПБ бодова, мастер академским студијама,   јавних објеката од значаја за јединицу локалне   комунални милиционар има следећа овлашћења:
      мастер струковним студијама, специјалистичким   самоуправе;                   1) упозорење (комунални милиционар може да
      академским  студијама,  специјалистичким   5) подршка спровођењу прописа којима се   упозори лице које својим понашањем, деловањем
      струковним студијама, односно на основним   обезбеђује несметано одвијање живота у јединици   или пропуштањем одређене радње може да наруши
      студијама у трајању од најмање четири године   локалне самоуправе, очување добара и извршавање   законом и другим прописима уређени комунални
      или специјалистичким студијама на факултету и   других задатака из надлежности јединице локалне   или други ред из надлежности јединице локалне
      најмање пет година радног искуства у струци и мора   самоуправе;          самоуправе. Упозорење се издаје усмено, писано
      да испуњава услове за заснивање радног односа   6) вршење контроле над применом закона   или путем средстава јавног информисања);
      утврђене законом који уређује права и дужности   којим  се  уређују  државни  симболи,  осим  у   2) усмено наређење (комунални милиционар
      из радног односа запослених у јединицама локалне   односу на државне органе, органе територијалне   усменим наређењем издаје обавезна упутства и
      самоуправе и услове за заснивање радног односа   аутономије, јединица локалне самоуправе и имаоце   забране и налаже мере и радње од којих непосредно
      комуналног милиционара.              јавних овлашћења;                    зависи успешно обављање послова из делокруга
         Интересантно је да је у новом Закону о   7) други послови, у складу са законом.   комуналне милиције. Лице којем је издато усмено
      комуналној  милицији  додата  могућност  да   Када је у питању одржавање комуналног   наређење дужно је да одмах по њему поступи);
      по  одлуци  начелника  комуналне  милиције,   реда, комунална милиција је нарочито надлежна   3)  провера  идентитета  (комунални
      милиционари могу радити “у цивилу”, што није био   да се ангажује по питањима снабдевања водом,   милиционар извршиће проверу идентитета лица
      случај са старим Законом о комуналној полицији.   одвођења отпадних и атмосферских вода, јавне   чије понашање или деловање представља кршење
      8                                                                                                Нова наша реч
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13