Ivan Đorđević, vd direktor Gradske autobuske stanice: Za plate trećina prihoda

LESKOVAC

Ivan Đorđević je u aprilu mesecu postao vršilac dužnosti direktora JP „Gradska autobuska stanica Leskovac“. Sačekalo ga je mnogo problema, od kojih su neki bili višak zaposlenih, neredovna isplata zarade, loša finansijska situacija…
-Kad čovek dođe u novu sredinu, pogotovo na neku rukovideću poziciju, onda proba da doživi pravo stanje stvari, – kaže Đorđević.
-U tom nekom sagledavanju moja postavka je bila da na početku ne radim neke rezove i ne vučem neke promene dok ne dođem do pravog utiska. Mi po odluci o maksimalnom broju uposlenika, koju je donela skupština, smo limitirani na broj od 60 zaposlenih na neodređeno vreme. Ukupno nas je 62, s tim što po Zakonu o javnim preduzećima direktor se postavlja na određeno vreme od četiri godine, znači da nisam zaposlen na neodređeno, kao i pravnik koji postoji u sistematizaciji, ali nije u stalnom radnom odnosu. Realno, mislim da bi potpuno bili rentabilni kad bi nas bilo, npr. 55. Mi u ovom trenutku imamo mesečni prihod od oko šest miliona, a na plate dajemo nešto više od četiri. To znači da nam na plate ide preko 70% od prihoda, tako da je teško održavati ovakav objekat i unaprediti uslugu. Ipak i pored toga uspeli smo da iz sopstvenih sredstava nabavimo potrebnu opremu, računare, reinstalirali smo rampu, radnici koji rade na spoljnim poslovima su dobili košulje i zimske jakne… U perspektivi sigurno treba razmišljati u pravcu umanjenja broja zaposlenih, ali i povećanja prihoda kroz povećanje cena usluga, jer one nisu menjane od 2014. godine.-
Finansijske poteškoće izavane brojem uposlenika nastale su 2015. godine. Tadašnje rukovodstvo otpustilo je šest zaposlenih po osnovu tehnološkog viška.
-Ta procedura se vratila kao bumerang 2018,- kaže Đorđević i iznosi činjenicu da su oni sudskom odlukom vraćeni na posao.
-Tačnije, pet radnika sam imao obavezu da reintegrišem, dok je šesti u međuvremenu stekao uslove za penziju. Ali, i njemu smo morali da platimo nadoknadu štete zbog nezakonitog otkaza. To je bio veliki finansijski teret za firmu, jer naš račun stalno mora da bude pozitivan, pošto mi radimo sa parama prevoznika, prodajemo njihove vozne karte i u slučaju da nam je račun blokiran i oni bi bili u problemu, jer ne bi mogli da naplate svoja potraživanja. Zato smo mi sa ovim ljudima pravili aranžmane da taj dug isplatimo na rate i svuda smo naišli na razumevanje, tako da smo taj posao uradili da svi budu zadovoljni. Inače, sa sudskim troškovima i kamatama, taj iznos je 12 miliona dinara. Veći deo tih obaveza smo isplatili iz sopstvenih prihoda, bez ikakvih novih zaduženja i očuvali smo finansijsku stabilnost. Trojica od one petorice su otišli u penziju u međuvremenu, tako da smo i na taj način umanjili broj uposlenika. Što se plata tiče, uspeli smo da stabilizujemo ritam, one idu mesec za mesec, ali je zakašnjenje pet meseci.-

• Pravila važe za sve

U Gas-u nema partijašenja ističe VD direktor Đorđević.
-Moja ponuda je prema svima da pokažu šta znaju da rade, da doprinose dobrom poslovanju, jer samo tako ima smisla da neko primi svoju zaradu. Neke stvari sam morao da postavim na svoje mesto, jer su neki radnici imali neke, da tako kažem, benefite. To više ne postoji i poruka je svima da postoje određena pravila iznad kojih nije niko, uključujući i mene. Nije lako, istrajavamo nekako, ali nam je posao stabilan. U skorije vreme očekujemo da dobijemo i stalnu licencu, jer trenutno radimo sa privremenom licencom. Na taj način ćemo dobiti i mogućnost za veće prihode, jer ćemo biti i zaokruženi sa svom potrebnom papirologijom i imaćemo veću ponudu. Tu smatram da imamo kao sadržaj prodavnicu, menjačnicu, bankomat, čekaonicu, prostor gde mogu da se ostave stvari, video-nadzor…-
U Srbiji nema puno autobuskih stanica koje imaju statusnu formu kao leskovački GAS. Svuda je pravilo, a to je i intencija zakona, kaže Đorđević, da prevoznici vrše i poslove pružanja staničnih usluga, odnosno da upravljanju autobuskom stanicom.
-Niko ne brani da imaš javno preduzeće, ali je postavka zakona takva. Mi tu jesmo specifični, ali u razgovoru sa prevoznicima ja ističem da je to njihov interes, pošto ih ima više, Leskovac ima najmanje pet jakih prevoznika. To je nekada kod nas radio Jugekspres. Na primer u Nišu stanične usluge pruža Niš-ekspres, ali radi i prevoz. Oni su dominantni u Nišu, nema nekog jakog prevoznika u Nišu pored njih. Kad bi neki prevoznik uzeo leskovački GAS, verujem da bi ostali ubrzo imali finansijski problem da traju, a kamoli da šire poslovanja. Naravno, javno preduzeće ne odlučuje o svojoj sudbini. Mi imamo svog osnivača i na njemu je da se opredeli da li trebamo da egzistiramo na ovaj način ili treba da krenemo u neke promene. Na nama je samo da dobro radimo svoj posao i da pokažemo da ima smisla da postojimo.-

• Nazavršeni lokali

Godinama se proteže i pitanje „treće faze“ izgradnje autobuske stanice koja je podrazumevala izgradnju desetak lokala. Gradnja je počela i nije završena.
-To je novi, nadolazeći problem, – pretpostavlja Đorđević i kaže da je prodaja lokala kupcima omogućavana na rate.
-Kupci sad idu na raskid ugovora, a onda se postavlja pitanje ko treba da ih obešteti. Ceo taj „treći deo“ je bio zamišljen da bude kao celina unutar autobuske stanice, a kasnije se to izdvojilo kao faza. Početni investitor je bio Fond za razvoj, koji je bio osnivač LEGAS-a (Leskovačke gradske autobuske stanice). LEGAS je u međuvremenu ugašen, ali treba znati da to nije naš pravni prethodnik, jer ne postoji statusna sukcesija, nego je 2009. osnovano javno preduzeće odlukom skupštine grada. Postoji problem što se tiče imovine i u toj nekoj identifikaciji nepokretne imovine je problem što je građevinsku dozvolu dobio Fond za razvoj, pa je onda menjan investitor unutar te građevinske dozvole i označen je LEGAS, čiji je osnivač Fond za razvoj i Direkcija za urbanizam i izgradnju. Kod osnivanja JP GAS 2009. godine je u prelaznim odredbama rečeno da, što se tiče imovine kojom će da se obavlja poverena komunalna delatnost, zaključiće se poseban ugovor između LEGAS-a i GAS-a. Na osnovu tog ovlašćenja pravljen je Ugovor o prenosu nepokretnosti, ali u tom ugovoru je umetnut i Fond za razvoj kao početni investitor. Prodaja lokala je bila specifična, jer su prodavani lokali koji su bili u izgradnji. Fond za razvoj, koji je prodavao lokale, je iskoristio momenat da lokali uđu u prenošenje imovinskih prava. Pritom dodatnu komplikaciju izaziva i to što je Fond za razvoj u međuvremenu inkorporiran u Odeljenje društvenih delatnosti. Naš stav je da su ti pravni poslovi ništavni, da ne postoji pasivna legitimacija za utuženje prema JP „GAS“, jer ako je neko pre nas uzimao pare, red je da on bude označen kao tužena strana i da on namiruje to što mu je neko dao po ugovoru koji je kasnije raskinut. Tu se radi o višemilionskoj sumi, a ko će morati da nadoknadi štetu na kraju će reći sud.-

Ivan Spirić

PREVOZNICI
Gradska autobuska stanica Leskovac je imala problema i sa prevoznicima koji nisu poštovali red vožnje i „preskakali“ su stanicu u Leskovcu. Uz pomoć inspekcija, ističe direktor Đorđević, taj problem je rešen i beleži se porast broja polazaka. Rešenjem ovog problema svakako su najzadovoljniji putnici, jer imaju češći i stabilniji prevoz.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*